.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Zamówienia publiczne

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Daniel Matusiak | 2015-12-22 15:34:45
polska, egipt

Kwestie dostaw towarów, usług i kontraktacji prac budowlanych dla sektora publicznego w Egipcie reguluje Ustawa o przetargach publicznych nr 89 z 1998 r. wraz z jej uzupełnieniami.

Zamówienia publiczne

 

Kwestie dostaw towarów, usług i kontraktacji prac budowlanych dla sektora publicznego w Egipcie reguluje Ustawa o przetargach publicznych nr 89 z 1998 r. wraz z jej uzupełnieniami. Zamówienia rządowe winny być realizowane w drodze przetargu bądź negocjacji pomiędzy właściwą egipską agendą rządową a potencjalnymi dostawcami, z wyjątkiem następujących przypadków:

 

  • przetarg ograniczony: może być ogłoszony, gdy charakter zamówienia/przetargu wymaga specyficznie określonej kategorii dostawców, konsultantów, techników, ekspertów itp., zarówno z Egiptu jak i z zagranicy (art. 3);
  • przetarg krajowy: ogłaszany, gdy wszelkie przyszłe kontrakty (do wartości nie przekraczającej 200 tys. EGP) mają być zwarte z lokalnymi kontrahentami;
  • negocjacje ograniczone (limited negotiations): w przypadku, gdy liczba dostawców jest ograniczona m.in. z uwagi na szczególne wymogi techniczne lub względy bezpieczeństwa kraju;
  • bezpośrednie zakontraktowanie (direct contracting): w szczególnych przypadkach.

 

Brak jest ustalonego odgórnie standardowego wzoru kontraktu; każde z ministerstw lub agend rządowych ustala indywidualnie swój własny projekt (zgodnie z przepisami Ustawy o zamówieniach publicznych). Informacje o takich przetargach muszą być opublikowane w prasie lokalnej lub międzynarodowej (w zależności od charakteru przetargu), ponadto muszą gwarantować równy dostęp i możliwość konkurencji. Choć ustawa 89/1998 znacznie poprawiła sytuację podmiotów zagranicznych uczestniczących w przetargach państwowych, w praktyce nadal stosuje się pewne ułatwienia i przywileje dla podmiotów krajowych, m.in. w formie przyznawania im 15 % preferencji cenowej, zwalniania ich ze zobowiązań przetargowych (1-2 % tzw. bid bond), czy też wykonalności (5 % tzw. performance bond).