.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Drugi Kanał Sueski

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-30 14:41:43
egipt, kanał sueski, inwestycje, gospodarka

Egipt wybudował w 2015 roku drugi Kanał Sueski. Na razie opłaty tranzytowe na starym Kanale pozostaną bez zmian.

 

 

Nowy Kanał Sueski biegnie równolegle do powstałego 145 lat temu pierwszego kanału i przedstawiany jest jako istotny czynnik zdynamizowania egipskiej gospodarki.

Wpływy Egiptu z eksploatacji starego Kanału Sueskiego wynoszą około 5 mld dolarów rocznie. Oczekuje się, że nowy kanał, pozwalający na ruch większych statków w obu kierunkach, zwiększy tę kwotę do 15 mld dol. w roku 2023. Nowe połączenie skróci czas podróży między morzami Śródziemnym i Czerwonym z około 22 do 11 godzin.

Prowadzona pod kierownictwem egipskiej armii budowa nowego kanału trwała 11 miesięcy. Koszty inwestycji oszacowano się na 8 mld dolarów.

Rząd Egiptu planuje zlokalizowanie w pobliżu Kanału Sueskiego strefy przemysłowo-logistycznej, która ma w przyszłości zapewnić jedną trzecią wpływów gospodarczych kraju. Władze w Kairze zakładają, że inwestycja pozytywnie wpłynie na krajową gospodarkę.

Głębokowodny Kanał Sueski ma długość 162 km i łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Szacuje się, że 7-8 proc. światowego handlu morskiego, zwłaszcza między Azją a Europą oraz Azją a wschodnim wybrzeżem USA, przechodzi właśnie przez Kanał Sueski. Ponadto, szlak ten jest głównym kierunkiem eksportu z Chin, zwłaszcza przewozów kontenerowych i ładunków masowych np. rudy żelaza.

Kanał Sueski powstał w latach 1859-1869.

Źródło: PAP