Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czas na zamówienia publiczne

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-13 13:40:19
egipt, zamówienia publiczne, przetargi

Zamówienia rządowe muszą być realizowane w drodze przetargu lub negocjacji między egipską agendą rządową a potencjalnymi dostawcami. Od tej reguły jest jednak kilka wyjątków.

 

 

Polskie firmy handlowe eksportują na rynek egipski – szczególnie w branżach produkcji metalowej, sprzętu oświetleniowego oraz produkcji spożywczej - przystępując do przetargów organizowanych przez resorty gospodarcze lub w wyniku bezpośredniej realizacji kontraktów handlowych.

Nasze firmy uczestniczą też w przetargach rządowych, głównie dotyczących zaopatrzenia egipskich odbiorców w sprzęt specjalistyczny. Polacy korzystają w tym przypadku z pośrednictwo miejscowych przedstawicieli uprawnionych do uczestniczenia w przetargu. Większość polskich firm eksportując towary do Egiptu korzysta także z pośrednictwa handlowego, bo to w wielu wypadkach klucz do wprowadzenia produktów na ten rynek.

 

Rodzaje przetargów

 

Przetarg może być otwarty lub ograniczony, gdy charakter zamówienia wymaga określonej kategorii dostawców, konsultantów, techników, ekspertów itp., zarówno z Egiptu jak i z zagranicy (mówi o tym art. 3 ustawy o przetargach publicznych nr 89 z 1998 r. wraz z jej zmianami).

Praktykuje się również przetarg krajowy. Ogłaszany jest, gdy wszelkie przyszłe kontrakty (do wartości nie przekraczającej 200 tys. funtów egipskich) mają być zwarte z lokalnymi kontrahentami.

Istnieje również formuła negocjacji ograniczonych (limited negotiations), które odbywają się w przypadku, gdy liczba dostawców jest ograniczona m.in. z uwagi na szczególne wymogi techniczne lub względy bezpieczeństwa kraju. W szczególnych przypadkach jest również możliwe bezpośrednie zakontraktowanie (direct contracting).

Nie ma ustalonego odgórnie standardowego wzoru kontraktu przetargowego; każde z ministerstw lub agend rządowych ustala indywidualnie swój własny projekt (zgodnie z przepisami ustawy o przetargach publicznych).

Informacje o przetargach muszą być opublikowane w prasie lokalnej lub międzynarodowej (w zależności od charakteru przetargu), ponadto powinny gwarantować równy dostęp i możliwość konkurencji. Wprawdzie ustawa znacznie poprawiła sytuację podmiotów zagranicznych uczestniczących w przetargach publicznych, niemniej w praktyce nadal stosowane są ułatwienia i przywileje dla podmiotów egipskich, m.in. w formie przyznawania im 15-proc. preferencji cenowej, zwalniania z płatności zobowiązań przetargowych (vadium 1-2 proc., ang. bid bond) i depozytu wykonalności (5 proc., ang. performance bond).


Procedury przetargowe

 

Podmioty zagraniczne mogą brać udział w przetargach jedynie za pośrednictwem egipskich agentów (pośredników). Przetarg musi zostać rozstrzygnięty na rzecz firmy, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę i wysoką jakość realizacji.

Oferta egipskiego przedsiębiorstwa przewyższająca wartość oferty firmy zagranicznej o mniej niż 15 proc. jest traktowana priorytetowo.

Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wpłacenie wymaganego wadium do 2 proc. wartości przetargu, podlegającego zwrotowi uczestnikom. Podmiot wygrywający przetarg jest zobowiązany do wpłacenia depozytu wykonalności w wysokości 5 proc. wartości przetargu w terminie 10 dni po ogłoszeniu jego wyniku.

Zmiany wprowadzone w ustawie z 2007 roku nakładają na rząd egipski obowiązek zapłaty wykonawcy 95 proc. wartości kontraktu w ciągu 60 dni od dnia wymagalności płatności.

W organizacji przetargu na zakupy sprzętu dla armii uczestniczą cztery podmioty: Ministerstwo Obrony, Ministerstwo ds. Produkcji Wojskowej, Arabska Organizacja ds. Uprzemysłowienia, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Przetargi publiczne ogłaszane są w krajowej i zagranicznej prasie codziennej w zależności od rodzaju przetargu.


Ważne linki

 

 

Prasa ekonomiczna

  • Al Ahram Al Iktisadi (tygodnik, nakład 10,000)
  • Al Alam Al Yom (dziennik, nakład 25,000)
  • Business Monthly (miesięcznik w j. angielskim publikowany przez Amerykańską Izbę Handlową, nakład 8,500)

 

Strony o charakterze ekonomicznym